Språk vid upprättande av testamente

Hur formulerar jag i testamentet att svensk lag skall gälla. Jag bor i Portugal, måste jag översätta testamentet till Portugisiska? och registrera det hos någon myndighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom arvsförordningen har det införts en möjlighet för en person att välja vilket lands lag som ska tillämpas på arvet efter honom eller henne. En person kan genom ett särskilt lagvalsförordnande i ett testamente ange att lagen i det land där han eller hon är medborgare vid tidpunkten för sitt val eller vid sin död ska tillämpas på arvet.

Formkraven för hur ett testamente skall upprättas finns i 10:e kapitlet Ärvdabalken (se här). Det finns inte något krav på att testamentet skall upprättas på svenska. Det innebär sålunda att du kan välja att upprätta det på svenska eller portugisiska förutsatt att övriga formkrav är uppfyllda. Registrering fordras inte i svensk rätt.

Vänligen,

Francisco StråhleRådgivare