Spärrtid för andra brott än trafikbrott?

Kan man få spärrtid för andra brott än trafikbrott? Finns det någon undre åldersgräns för när man får spärrtid?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spärrtid för andra brott än trafikbrott?

Ett körkort återkallas enligt 5 kap. 3 § Körkortslagen (här). Paragrafen uppger på olika grunder som detta kan ske. Utöver trafikbrotten kan ett körkort återkallas om körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkortet (punkt 5, här). Detta kan vara att man blir omhändertagen genom berusning eller rattfylleri.

Ett körkort kan även återkallas om det kan antas att en person inte kommer respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om denne p.g.a. personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare (punkt 6, här). Detta kan vara narkotikaberoende, mordbrand, misshandel, o.s.v.

När det beslutats om en återkallelse, ska det bestämmas en spärrtid enligt 5 kap. 6 § Körkortslagen (här) som lägst får vara en månad och högst tre år.

Åldersgräns för spärrtid?

Den som innehar ett giltigt körkort, kan bli av med körkortet enligt ovannämnda lag. Det finns ingen åldersgräns för när en körkortsinnehavare kan få en spärrtid.

Svar på Din fråga

Ja, det är möjligt med spärrtid även om detta inte utgör ett trafikbrott. Det finns ingen åldersgräns för spärrtiden.

Hoppas Din fråga besvarades tillfredställande!

Lawline RådgivareRådgivare