Sovit i annans bil, brott?

HEJ!

Min vän var full en natt och har utan lov tagit sig in i en okänd persons bil för att sova, Kan han bli dömd för olovligt brukande eller egenmäktigt förfarande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja det kan han, enligt 8 kap. 8 § BrB (Brottsbalken) som är egenmäktigt förfarande. Enligt den andra meningen i första stycket så har din vän olovligen rubbat någon annans besittning, eftersom ägaren inte kan använda bilen som det är tänkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare