Sommarstugan som jag har testamenterats har givits bort i gåva till annan

Hej min släkting har testamenterat sin sommarstuga till mig.men innan hon dör så skänker hon den som gåva (gåvobrev finns) till sin systerdotter,den enda ändring som görs i hennes testamente är att det står såld på raden där mitt namn och att jag skall ha stugan står...denna ändring är inte på något sätt bevittnad. Kan jag göra något? Det var hennes mans önskan att jag skulle ärva stugan,han dog före henne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser om din fråga hittar vi i Ärvdabalken (ÄB) där testamenten behandlas.

Testamentets ogiltighet och systerdotterns rätt
För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det är två vittnen som närvarar vid upprättandet, 10 kap. 1 § ÄB. Eftersom din släkting ändrade i sitt testamente själv, utan vittnen, är denna ändring ogiltig. För att ogiltigförklara denna del av testamentet ska du som arvinge klandra testamentet inom sex månader från det att du tog del av det, 14 kap. 5 § ÄB.

Det faktum att din släkting har givit bort sommarstugan i gåva till din systerdotter försvårar saken. Även fast du skulle kunna lyckas med en klandertalan och på så vis ogiltigförklara ändringen av testamentet så innebär inte det att du har rätt till sommarstugan framför din systerdotter. Enligt lagen är sådana förordnanden i testamentet, som inte längre ägs av testamentsgivaren, utan verkan. Detta innebär att din släkting har rätt att ge bort sommarstugan till din systerdotter. I själva verket leder det enbart till att den delen av testamentet som ger dig rätten till sommarstugan förbises, 11 kap 4 § ÄB.

Avslutning
Jag ser tyvärr ingen möjlighet för dig att få rätt till sommarstugan även om det var din släktings mans önskan att du skulle ärva den. Testamentet är ogiltigt, men det spelar ingen roll då din släkting har rätt att göra vad hon vill med sin egendom.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och har du några följdfrågor är du välkommen att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag till dig.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare