FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev20/11/2019

Solidariskt ansvar för lån?

Skuldsatt ex

Sandra har tillsammans med sin expartner skrivit under ett skuldebrev på 500 000 kr. De drev varsitt företag i en gemensam lokal och beloppet var ett lån för inredning av lokalen. Nu har de gått skilda vägar och sandras ex har inga pengar att betala lånet med. I dagarna har banken krävt att Sandra ska betala hela beloppet. Är det inte meningen att de ska betala hälften var? Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofta när man tar ett lån från en bank tillsammans med någon blir man så kallat solidariskt ansvarig för att betala tillbaka hela beloppet. Det framgår av Skuldebrevslagens 2 § 1 st. Det innebär i praktiken att banken kan rikta sig till vem som helst av låntagarna och begära den personen på hela beloppet om de andra visar sig vara inkapabla till att betala. Det i sin tur ger dock Sandra i detta fall så kallad "regressrätt", det innebär att hon har rätt att kräva från övriga låntagare att få deras del av beloppet som hon betalat till banken. Så jo, meningen är troligtvis att de ska betala hälften var men utan att veta om det framgår av låneavtalet att låntagarna är solidariskt bundna eller inte är detta det bästa svaret jag kan ge.

Min rekommendation skulle vara att ta kontakt med banken direkt och reda ut situationen och sätta upp en avbetalningsplan med "exet" så att hon får tillbaka halva beloppet vilket han med största säkerhet ska göra!

Om några oklarheter skulle kvarstå, tveka inte utan skicka in en ny fråga till oss så reder vi ut det.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare