Sol-och-vårad - vad kan man göra?

Hej! Min man har blivit lurad/sol och vårad av en kvinna som lurat honom på pengar. De har haft ett förhållande, och det finns dokumentation där de ömsesidigt uttrycker ömhets- och kärleksbetygelser för varandra. Det finns också dokumentation över hur hon ber honom om pengar.

frågor:

1. Är detta möjligt att göra rättssak av?

2. Kan jag polisanmäla - pengarna har tagits från vårt gemensamma konto?

3. Måste min man vittna i en eventuell rättegång?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sol och vårare-brott
Det brott som har begåtts mot din man går sannolikt under brottet bedrägeri, 9 kap. 1 § brottsbalken (förkortning BrB). Där anges att den som genom vilseledande förmår någon till handling/underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, döms för bedrägeri. Brottet har en straffpåföljd om högst två års fängelse. Om brottet anses grovt, kan personen dömas till lägst sex månader och högst sex år (se 9 kap. 3 § första stycket BrB).

Ska ni båda polisanmäla?
Eftersom att ni båda förlorat pengar med anledning av detta så är ni båda skadelidande. Det är därför bra om ni båda polisanmäler händelsen. Då inleds en förundersökning, som sedan kan leda till en huvudförhandling. Om personen döms för brottet, kommer hon också dömas till att utbetala skadestånd till er för den ekonomiska skada ni lidit.

I detta fall har ni både bevis på att relationen har ägt rum (alltså, att hon genom denna relation har lurat till sig pengar), samt hur hon ber honom om pengar. Ni har sannolikt också kontoutdrag som bevisar att pengar har överförts till hennes konto. Detta är bra bevisning, vilket ökar era chanser att nå framgång i domstol.

Måste din man vittna?
I Sverige tillämpas en s.k. allmän vittnesplikt (36 kap. 1 § rättegångsbalken, RB), vilket innebär att man inte kan vägra vittna om åklagaren, den misstänkte eller dennes försvar tycker att vittnesmålet behövs. I detta fall är din man dock målsägande (det vill säga, den person som blivit utsatt för ett brott), och då gäller ingen vittnesplikt (36 kap. 1 § RB). Däremot har målsäganden rätt att uttala sig i rättegången, genom att förhör hålls med målsägande enligt 37 kap. 1 § RB.

I detta fall är det viktigt att din man berättar hur allting gick till om en rättegång hålls, eftersom att det är en stark bevisning för att brottet har begåtts. Om han väljer att inte uttala sig alls, finns det en viss risk att bevisningen inte anses hålla och personen i fråga frikänns. Skulle saken gå till domstol är alltså min rekommendation att din man går med på att förhör hålls med honom, även om han alltså inte måste gå med på det.

Om du har några ytterligare frågor, eller om något fortfarande känns oklart, tveka inte att kommentera nedan så svarar jag så snabbt som möjligt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare