Socialtjänstens utredning

Måste jag lämna in arbetsgivarintyg till social sekreterare?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När socialtjänsten gör sina utredningar (exempelvis om försörjningsstöd) behöver de ibland begära diverse beslut och intyg, 11:1 Socialtjänstlag (2001:453). Nu vet jag inte varför de begär arbetsgivarintyg, men om det är för exempelvis försörjningsstöd eller någon annan frivillig åtgärd (enligt socialtjänstlagen) har du ingen skyldighet att lämna in arbetsgivarintyget. Att inte lämna in arbetsgivarintyget kan dock påverka myndighetens beslut.

Din arbetsgivare är enligt 47 § 2 st Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg om du begär det.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare