Socialtjänstens ansvar för bostadslös

Hej,

Det är så att jag har hamnat i ett akut läge där jag är bostadslös efter att ha blivit utkastad från inneboende. (ej tak över huvudet) trots att jag antar att det går att ordna ett paraply. Än så länge har jag sovit på gator, bibliotek, tillfälliga boenden källare you name it...

MEN jag undrar om jag har rätt till någon form av boende när det gäller sol (socialtjänstlagen) och kommunens yttersta ansvar gentemot sina medborgare?

Sen undrar jag om jag skulle kunna kunna få hjälp med ett permanent boende via dessa rättigheterna?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Nu ska vi se om vi kan hjälpa dig att få stöd till att ordna ett boende. Nedan finner du de lagar som socialtjänsten ska tillämpa i ditt fall och därefter en förklaring av vad de innebär.

Enligt 3 kap. 2 § socialtjänstlagen (SOL) ska socialtjänsten i sin verksamhet "främja den enskildes rätt till arbete, bostad och utbildning". Av begreppet "främja" framgår att socialtjänsten inte är tvungen att förmedla bostäder. Inte heller rätten till försörjningsstöd, som regleras i 4 kap. 1 § SOL, ger någon definitiv rätt till bostad. Däremot ska försörjningsstödet i sig täcka "skäliga kostnader" för boende och andra nödvändigheter (4 kap. 3 § SOL).

Utgångspunkten är att socialtjänsten inte ansvarar för att ordna bostad. Däremot är socialtjänsten skyldig att t.ex. betala hyran för en bostad om den person som bor där är helt utblottad.

Genom rättspraxis har det dock klargjorts att socialtjänsten under särskilda förhållanden kan vara skyldig att inte bara erbjuda försörjningsstöd utan även tillhandahålla en stadigvarande bostadslösning. Högsta förvaltningsdomstolen kom till den slutsatsen i målet RÅ 1990 ref. 119, där en sjuklig kvinna bodde tillsammans med sina fyra barn, varav två med funktionsnedsättningar, i en husvagn på åtta kvadratmeter. Den som mottar bostaden ska då både vara bostadslös och dessutom ha mycket svårt att ordna saken på egen hand.

SAMMANFATTNING

Min bedömning är att om du inte har minderåriga som är beroende av dig eller inte är så pass försvagad av t.ex. en sjukdom att du inte kan ordna en ny bostad på egen hand så kommer inte socialtjänsten finna skäl att ordna med bostad åt dig. Däremot finns det en möjlighet att du kan ha möjlighet till socialt bistånd så att du har en ekonomisk möjlighet att ordna med bostad på egen hand.

Jag hoppas detta svar har varit till hjälp och att du hittar ett boende!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare