Snatteri: Påföljd? Portad? Belastningsregistret?

Hej! Av dumhet och personligt skäl har jag tagit varor i en kedjebutik för värde ca 840kr. Jag erkände direkt på plats och blivit förhörd av polisen och de gjorde en anmälan. Jag är en bit över 40 år och aldrig någonsin gjort ngt sådant. Det var en impuls grej och ångrar mig djupt och mått skit dåligt efter det här. Skäms över mig själv och min familj. Sover dåligt om nätterna och djupt ledsen. Jag fick även höra att jag är PORTFÖRBJUDEN och får Inte handla där i fortsättningen. Jag vill inte min familj ska ta reda på det. Det är SKAMT och därför har svårt att inte handla från just den butiken. Jag har handlat från dom i många år utan att bete mig så dumt som jag gjort nu. Vad händer med mig? Får jag gå tillbaka till butiken och handla i fortsättningen? Kommer polisen ta kontakt till mitt nuvarande jobb! Jag är anställd sen 12 år tillbaka utan anmärkning. Jag jobbar inom skolan och undrar om jag ska byta jobb kommer att synas i belastningsregistret ?

Tack för all hjälp och svar!

Lawline svarar

Hej!

Du har fyra stycken frågor som jag ska försöka besvara så gott jag kan!

1. Vilken blir påföljden?
Till att börja med så finns bestämmelserna om snatteri och stöld i brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K8P1S1

Du säger att du tog varor för ett värde om 840 kr och detta räknas som snatteri enligt högsta domstolens praxis (NJA 2009 s. 586).

Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader vilket följer av 2 §. Det är dock i praktiken vanligare att man får böter (dags- eller penningböter) eller en villkorlig dom.

2. Kommer detta att synas om jag ska byta jobb?
Döms du för snatteri kommer detta att antecknas i belastningsregistret.

Hur länge du finns med där beror på vilken påföljden blir. Tillämplig lag är lagen om belastningsregister, https://lagen.nu/1998:620

Om du får en villkorlig dom kommer detta att synas i tio år enligt 17 § p.4 (fem år om brottet begås av en person under 18 år).

Om påföljden istället blir böter kommer det att stå med i fem år enligt p. 9 samma paragraf (samma gäller för person under 18 år).

Eftersom det kommer att synas i belastningsregistret i fem eller tio år kan en framtida arbetsgivare se detta under denna tid om denne väljer att göra ett utdrag därifrån.

3. Kommer polisen ta kontakt med mitt jobb?
Enligt mig låter det osannolikt eftersom att brottet du begått inte har något direkt samband med ditt jobb och dina arbetsuppgifter.

4. Kan butiken välja att porta mig?
Butiken har rätt att neka dig att handla där i och med att det råder avtalsfrihet i Sverige. Det innebär att man som huvudregel har rätt att välja vem man vill göra affärer med (undantag bl a för företag med monopolställning och bilbesiktning).

Enligt Högsta domstolens rättspraxis har en butiksägare däremot inte rätt att neka dig att vistas i butiken om den är öppen för allmänheten och det sker under ordinarie öppettider. Du har alltså rätt att vara där men det är upp till butiken om du får handla där eller inte.

(OBS! Regeringen har dock lagt fram ett förslag mot detta och en utredning har gjorts då man vill se över och ändra lagen så att butiksägare ska få rätt att porta personer från sina butiker. Om detta kommer att gå igenom återstår att se. Framtill dess är det alltså tillåtet att vistas i en butik under dess ordinarie öppettider om den är öppen för allmänheten.)

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare