Smygfilmande under samlag

Jag har haft en middag för mina närmsta vänner och senare en förfest med lite inbjudna människor hemma hos mig, jag har nyligen fyllt 20 år och allteftersom kvällen fortskred så hamnade jag i en intim situation med en av gästerna som ledde till ett fullbordat samlag. Samlaget i sig har jag gett samtycke till men i efterhand har det nått min kännedom att detta har tydligen spelats in? Själva sexakten har alltså spelats in av han jag hade samlag med, såvitt jag vet har materialet inte spridits och inte ens jag har fått videon utan har bara sett den från hans telefon när han visade mig den. Han visade den "på kul" först men min reaktion var tvärtemot, jag vill att han tar bort videon från sin lur. Jag vet inte ens om den har spridits om jag kan ta hans ord för det och om andra i hans krets fått se den på samma sätt som jag, där han visar upp videon? Min fråga är, vad kan jag göra? Det här kan väl inte vara lagligt eftersom jag inte lämnat filmnings-samtycke eller vad det kallas på juridiska språket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med beklagar jag situationen du hamnat i. Jag ska göra mitt yttersta för att bringa lite klarhet i vad som nu gäller.

Enligt min bedömning är det som du beskriver brottsligt. Frågor om brott och straff regleras framförallt i brottsbalken (BrB) och därför kommer mitt svar baseras på bestämmelser därifrån.

Om man olovligen med tekniskt hjälpmedel (exempelvis en mobil i ditt fall), i hemlighet tar upp bild på någon som befinner sig inomhus i en bostad i en bostad/toalett/omklädningsrum, kan man dömas för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år, enligt 4:6a BrB. Vidare kan brotten olaga integritetsintrång, eller grovt olaga integritetsintrång föreligga om personen spridit eller visat upp videon (4:6c-d BrB). Att någon gör intrång i annans privatliv kan ske genom att exempelvis sprida bilder eller videos på personens sexualliv, när personen befinner sig i en utsatt situation eller bilder/videos på personens nakna kropp. Att sprida bilder och videos på en annan person för att medföra allvarlig skada är alltså straffbart. Straffet är böter eller fängelse i max två år och fängelse upp till fyra år om brottet är grovt.

Sammmanfattning och rådgivning

Min bedömning att personen som filmade dig har gjort sig skyldig till brotten kränkande fotografering samt olaga integritetsintrång. Jag rekommenderar dig att du först och främst polisanmäler denna händelse omedelbart. Utöver det ska du börja samla på dig bevis som styrker att videon existerar. Det innebär att du till exempel sparar sms eller andra konversationer och spelar in samtal. Slutligen kan det också vara bra att kontakta personen och be han att radera materialet, om du inte redan har gjort det.

Jag hoppas att du fått lite hjälp på vägen och önskar dig ett stort lycka till! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare