Smuggling - Skickad narkotika per post - Vad gäller?

Hej, låt oss anta att någon skickar en försändelse via posten till min hemadress, den innehåller cannabis, den blir stoppad av tullen. Vad blir konsekvenserna för mig steg för steg? Jag har aldrig begått brott. Spelar det någon roll om den skickats från ett företag eller från en icke-spårbar individ ifall polisen vill utreda källan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om straff för smuggling (smugglingslagen) och rättegångsbalken (RB). Din ärendebeskrivning synes dock vara hypotetisk, vilket följer av formuleringen ”låt oss anta”. Vidare framgår inte varifrån det aktuella paketet skulle ha skickats, men utgångspunkten får bli att paketet kommer från ett land utanför EU.

I 3 § 1 st. smugglingslagen sägs att den som i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år. I bestämmelsens andra stycke anges att vad som föreskrivs i första stycket gäller också den som, i samband med att en sådan vara förs in till landet, uppsåtligen lämnar oriktig uppgift vid tullbehandling eller underlåter att lämna föreskriven uppgift vid tullbehandling och därigenom ger upphov till fara för att införseln fullföljs i strid med förbudet eller villkoret. Noterbart är att ringa brott endast leder till penningböter, se 4 § smugglingslagen.

När det gäller frågan om vid vilken tidpunkt en narkotikasmuggling ska anses fullbordad för det fall narkotikan skickas per post har Högsta domstolen (HD) slagit fast att brottets fullbordan redan inträder när narkotikan anländer till tullen och detta eftersom någon anmälan om införsel inte har gjorts i ett sådant fall, se avgörandet NJA 2015 s. 24. Exakt vad du menar med ”Vad blir konsekvenserna för mig steg för steg?” är dock för mig ovisst, men av betydelse är naturligtvis vilken mängd cannabis det handlar om. Och för det fall det kan antas att ett brott är begånget kommer sannolikt en förundersökning att inledas. Förslagsvis läser du det nyss nämnda rättsfallet mycket noggrant eftersom det i princip är direkt applicerbart på den (din) nu uppkomna (hypotetiska) situationen.

I 23 kap. 1 § 1 st. RB sägs att en förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Det föreligger således en förundersökningsplikt i Sverige, vilken för övrigt är nära besläktad med den s.k. åtalsplikten enligt 20 kap. 6 § RB. Men förundersökningsplikten innebär att en utredning endast behöver inledas om det är rimligt att anta att utredningen inte bara kan leda till att saken klaras upp utan även till en faktisk lagföring, se prop. 1994/95:23 s. 96. Med andra ord finns egentligen ingen skyldighet att inleda en förundersökning om de praktiska förutsättningarna saknas, något som också framgår av bestämmelsens andra stycke vari anges att en förundersökning inte behöver inledas om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Se även undantagen i 23 kap. 4 a och 22 §§ RB. Men det finns i och för sig ingenting som tyder på att de praktiska förutsättningarna verkar saknas i det här fallet varför en förundersökning som sagt kan komma att inledas inom kort.

Genom begreppet ”anledning anta” anses den lägsta nivån på vilken bevisning som krävs komma till uttryck. En förundersökning kan alltså av staten (polisen) inledas på mycket svaga misstankar och så fort dessa avser något som objektivt kan vara ett brott. Utpekad gärningsperson eller detaljer i övrigt kring omständigheter och händelseförlopp behövs inte heller. Kravet är således tämligen lågt ställt, se prop. 1994/95:23 s. 76. Utifrån den begränsade information som finns tillgänglig i skrivande stund kan sägas, precis som påtalats ovan, att en förundersökning sannolikt kommer eller möjligen redan har inletts.

Beträffande din sistnämnda fråga kan mycket kort sägas att det torde spela föga roll vem narkotikan kommer ifrån eftersom den verkar vara beställd i ditt namn. En vara ska enligt 2 § 1 st. smugglingslagen anses ha förts in till landet när den fördes över gränsen för svenskt territorium och enligt 3 § lagen om kontroll av narkotika får narkotika föras in till eller ut ur landet endast av den som har tillstånd till det. Och det är du som i lagens mening har fört in cannabispartiet. I det tidigare nämnda HD-fallet, NJA 2015 s. 24, anförde justitiesekreteraren, vars bedömning HD:s ledamöter ställde sig bakom, att det ”Vid införsel genom postförsändelse är det inte den som har beställt varan som själv rent faktiskt för in den till Sverige, utan detta görs av någon annan på hans eller hennes uppdrag. Beställaren har därmed inte samma möjlighet som en resande att i införselögonblicket se till att anmälan görs. Att mottagaren inte känner till vid vilken tidpunkt som varan förs över gränsen kan emellertid inte ges någon avgörande betydelse för bedömningen av när fullbordanspunkten för smugglingsbrott inträde.”

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område samt i vissa offentligrättsliga ärenden och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare