Slutbetala tidigare hos inkassobolag

Hej

Jag gjorde en avbetalnings plan med ett inkasso bolag för ca 1.5 år sedan som skulle gälla i 36 månader. Med fryst ränta och minskning av skulden med ca 9000kr.

Så långt är det en bra deal tycker jag och vill inte förstöra den.

Jag har skött betalningarna så allt är ok i dagsläget.

Nu till min fundering

Om jag vill betala av skulden fortare, ca 6 delbetalningar ist för dom 16 som är kvar som vi kommit överens om, går skulden tillbaka till ursprungs skulden dvs en ökning på 9000kr som jag förhandlat bort, eller betalar jag av den summan vi kommit överens om att jag ska betala enligt avbetalnings planen?

Jag bryter ju avtalet även om det är på ett positivt sätt för båda parter så att säga

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avbetalningsplanen är ett avtal mellan dig och inkassobolaget, och hur avbetalningen läggs upp och planeras, står alltså fritt för er att bestämma er emellan. Eftersom det är i inkassobolagets intresse att du betalar av din skuld så fort som möjligt, brukar de sällan neka när en gäldenär meddelar att de kan slutbetala tidigare än planerat enligt avbetalningsplanen. Det bör alltså inte vara några konstigheter med själva skuldbeloppet, eftersom det ska vara detsamma, oavsett om du betalar i ytterligare 16 månader eller kortar ner avbetalningsplanen till 6 månader.

Jag föreslår att du kontaktar inkassobolaget och säger att du vill sänka antalet kvarstående betalningar till 6 stycken och därmed höja månadsbeloppet, för att bli av med skulden tidigare. Kanske har ditt inkassobolag även "mina sidor" eller liknande, där du har möjligheten att ansöka om ändring i din befintliga avbetalningsplan, om du inte vill ringa till dem.

Man kan också, utan att göra ändringar i avbetalningsplanen, betala in högre månadsbelopp och minska skulden samt förkorta avbetalningen på det sättet. Att du betalar ett högre månadsbelopp än avtalat är ju bara bra, och inte något som gör att du "inte följer" planen. På så sätt skulle du självmant kunna få ner din skuld utan att göra en faktisk ändring i avbetalningsplanen.

För att dock vara på den säkra sidan - kontakta inkassobolaget och berätta om ditt förslag. Det är deras skyldighet enlig god inkassosed att se till att du blir skuldfri så fort som möjligt, varför det inte borde vara några konstigheter i denna situation där du vill betala av skulden snabbare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare