FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/10/2020

Slopad straffrabatt för unga

Vilka är de fyra viktigaste lagförslagen när man talar om utredningen angående slopad ungdomsrabatt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte riktigt vad du menar med de viktigaste lagförslagen, det är svårt för mig att veta ur vilket perspektiv du menar att det ska vara viktigast. Jag är inte heller säker på om du menar aktuella utredningar just nu, eller historiskt sett. Jag kan inte ge någon personlig åsikt om vad som är viktigast eller inte, men jag kan tipsa om lite olika utredningar och debatter på området nedan:

SOU 2018:85 - slopad straffrabatt för unga myndiga

Ett förslag om ytterligare satning på rättsväsendet i nästa budgetsproposition för 2021

Slopad straffrabatt för unga myndiga vid allvarlig brottslighet

Regeringens förslag att införa nya ungdomspöfljder

Riksdagens förslag att reformera ungdsomrabatter för brott.

Det finns mycket att läsa om på detta område. Jag rekommenderar dig att läsa mer i nuvarande lag och bakgrunden till denna, men ockås att söka på regeringens och riksdagens hemsida. Där kan man också följa processen och se vad som har hänt/var i processen som utredningen befinner sig.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare