Slänga annans post: Egenmäktigt förfarande

Har min hyresvärd rått att kasta oöppnad post som ligger i trapphuset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är i regel inte tillåtet att slänga annans post, ens om den ligger i trapphuset. Det är till och med brottsligt, då det utgör egenmäktigt förfarande (8 kap 8 § brottsbalken). Bestämmelsen föreskriver att brottet begås genom att olovligen ta och brukar eller på annat sätt tillgripa något. Det finns mycket möjligt fall då det är acceptabelt, och alltså inte uppfyller rekvisitet olovligen, för hyresvärden att flytta på posten – t.ex om den ligger i vägen eller legat under en lång tid. Notera att detta endast är spekulativa exempel från min sida – och exempelvis lägga den i brevlådan eller på annat sätt se till att hyresgästen får den. Jag har däremot mycket svårt att föreställa mig fall då det inte är olovligt att slänga posten.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare