FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/03/2020

Skyldigheten att lyda när någon ber om en tjänst?

Hej

Jag har följande fråga.

En kattägare utrustar sin katt med GPS och katten besöker en annan fastighet inomhus och ägaren till katten via sms vid flera tillfällen beordrar att husägaren skall agera, och slänga ut katten.

Den drabbade husägare har alldrig lämnat sitt medgivande till att bli beordrad via sms att agera till förmån för kattägaren.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du undrar ifall en kattägare via sms kan be en fastighetsägare att slänga ut katten från fastigheten om den vistas där. Svaret på frågan är att fastighetsägaren inte behöver lyda instruktionerna i kattägarens sms och slänga ut katten, men det är heller inte olagligt för kattägaren att fråga. Om fastighetsägaren tycker att det är jobbigt att kattägaren skickar sms rekommenderar jag fastighetsägaren att föra dialog med kattägaren där hen kan förklara sina känslor kring agerandet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare