Skyldighet att utfärda arbetsgivarintyg

En fråga ang provanställning.

Om jag har haft en provanställd på ett företag i 6 veckor (enl avtalet är provanställningen 6 mån) har jag som arbetsgivaren då skyldighet att skriva någon form av arbetsintyg? Och om så är fallet, vad ska det innehålla.?

Provanställningen upphör då vi som arbetsgivare inte tycker den provanställde har uppfyller det krav som gäller denna tjänst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arbetsgivarintyg hittar du i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som du hittar här.

Som arbetsgivare har du en skyldighet att skriva ett intyg om den före detta anställda om dennes arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma dennes rätt till ersättning från arbetslöshetskassan,lagen om arbetslöshetsförsäkring 47 § 2 st.

Ett arbetsgivarintyg kan du fylla i, signera och skicka iväg direkt på arbetsgivarintyg.nu. Detta arbetsgivarintyg gäller dessutom för alla branscher. Om ni istället vill fylla i en blankett finns dessa att hitta på respektive a-kassas hemsida, vilken som blir aktuell för er beror därför på vilken a-kassa som är aktuell. Innehållet kan därför även skilja sig åt endel mellan de olika a-kassorna men som exempel hittar du här unionens a-kassas arbetsgivarintyg.

På arbetsmarknaden är det även praxis att arbetsgivaren skriver ett så kallat arbetsbetyg om arbetstagaren frågar om det, dock finns ingen uttryckt skyldighet förutom i vissa kollektivavtal att göra det. Ett arbetsbetyg ska innehålla personuppgifter, uppgifter om anställningens omfattning, anställningstid, befattning, ev. längre tjänstledighet och orsak till att anställningen upphör. Vidare ska arbetstagarens arbetsuppgifter beskrivas genom tex ansvar och befogenheter. Nästa del i arbetsbetyget är befattningens krav, tex. krav på utbildning, erfarenhet och personlighetsmässiga krav som behövs för att inneha befattningen. De två sista delarna i arbetsbetyget är vitsord och sammanfattande betyg, vitsord ska innehålla en bedömning av arbetsskicklighet vilket man gör genom att jämföra arbetstagarens insatser mot befattningskraven, sammanfattande betyg som alltså är sista delen ska innehålla en avslutande totalbedömning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare