Skyldighet att tillhandahålla handikapparkering?

Kan ett kommunalt fastighetsbolag neka att bygga en handikapparkering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som boende hos ett kommunalt bostadsbolag har rätt till tillgång till en handikapparkering. Svaret på frågan beror på hur det ser ut i övrigt på den ort där du bor, om det redan finns en handikapparkering kanske det bedöms vara tillräckligt. Det bör nämligen finnas en handikapparkering vid bostadshus inom 25 meter från entrén, detta framgår av Boverkets föreskrifter och allmänna råd (BFS 2014:3, avsnitt 3:12). Där framgår också att antalet parkeringsplatser bör dimensioneras med hänsyn till avsedd användning eller antal bostäder och långsiktigt behov. Detta gäller alltså vid planeringen av områden som ska utbyggas. Det finns även andra bestämmelser som kan inverka på kommunens skyldighet att tillhandahålla handikapparkering vilket jag redogör för nedan.

Allmännyttiga bostadsbolag

Ett kommunalt bostadsbolag ska tillgodose ett allmännyttigt syfte, med det menas framför allt att främja bostadsförsörjningen i kommunen (1 § lag om allmännyttiga kommunala bostadsbolag). En grundläggande tanke är då att boendet ska vara tillgängligt för alla men också att de boende ska kunna ha ett inflytande på bolaget. Hur ett sådant inflytande säkerställs ser olika ut men det kan exv. ske genom ett boinflytandeavtal som bolaget tecknat med Hyresgästföreningen. Det är kommunfullmäktige som genom kommunstyrelsen håller uppsikt över ett kommunalt bolag (6 kap. 1 § andra stycket, kommunallagen).

Parkering

När det gäller frågan om parkering händer det att kommunen utarbetar s.k. policydokument där det framgår vilka riktlinjer som de har satt för parkering och trafik. Kommunen kan också i sin detaljplan ange hur parkeringen ska se ut i ett visst område vilket då innebär att byggherren måste ta hänsyn till detta krav vid utbyggnad (4 kap. 13 § plan- och bygglagen). Utöver detta finns bestämmelser om att kommunen ska planlägga bebyggelsen av dess mark så att den är tillgänglig för alla (2 kap. 3 § plan- och bygglagen). En tomt ska exempelvis bebyggas och ordnas så att även rörelsehindrade kan komma fram till byggnaden (8 kap. 9 § plan- och bygglagen). I sist nämnda lagrum anges också att friyta ska prioriteras om det inte finns utrymme för både parkering och friyta. Till detta tillkommer att invånarna i kommunen inte ska särbehandlas (2 kap. 3 § kommunallagen).

Slutsats

En kommun måste beakta att även de med nedsatt rörelseförmåga kan ta sig fram i samhället och till sina bostäder. Därmed är det inte sagt att ett kommunalt bostadsbolag inte kan neka till att bygga en handikapparkering. Du kan vända dig till hyresgästföreningen så kan de hjälpa dig med att ta frågan vidare till bolaget. Du kan även kontakta den nämnd (ofta kallad tekniska nämnden) som har hand om parkeringsfrågor i din kommun.

Hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen om det skulle vara något mer du undrar över!

Peter PargellRådgivare