Skyldighet att se till att kor inte förstör annans mark

Grannens kor har ännu en gång kommit lös och trampat sönder gräsmatta o stängsel. Denne hävdar att felet är vårt därför att grinden till vår gård var öppen. Vill gärna veta hur det förhåller sig samt om djurägaren inte har några skyldigheter att hålla rätt på sina djur samt ersätta för skador/arbete?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns två typer av skadeståndsansvar som kan aktualiseras när djur orsakar skador. Beträffande hundar, katter och vilda djur i fångenskap har ägaren strikt ansvar och skall därmed svara för alla skador djuret orsakar. För andra djurägare gäller culpa-ansvar vilket innebär att djurägaren blir ersättningsskyldig om ägaren förfarit oaktsamt i sin tillsyn av djuret. En ko omfattas troligen av culpaansvaret och det krävs därför att ägaren till korna agerat vårdslöst och att korna till följd av detta tagit sig in på din mark och trampat sönder denna.

Det ställs dock krav enligt lagen om ägofred 1 § att den som äger djur ansvarar för att de inte olovligen ska komma in på annans mark. Om en fastighets ägor nyttjas för bete skall stängsel finnas mellan ägorna om det yrkas från någon på endera sida av gränsen enligt 2 §.

Grannens skyldighet att se till att korna inte kommer in på ditt område är alltså beroende av hur ert område ser ut och om ni har ett stängsel mellan er. Det är grannens plikt att inhägna sina djur enligt ovan, men om grannen gjort detta och din grind angränsar till kornas hage torde detta ligga utanför koägarens ansvar att denna varit öppen. 47 § ägofredslagen stadgar dock att om någons hemdjur olovligen kommer in på annans ägor och gör skada är djurets ägare pliktig att ersätta skadan oavsett om ägaren agerat vårdslöst eller inte. Därav framgår alltså att det föreligger ett strikt ansvar för din granne att se till att korna inte kan ta sig in på dina ägor.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare