FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/07/2018

Skyldighet att medverka vid faderskapsutredning

Hej! Mannen jag är gravid med vägrar och vill inte bli pappa igen. Han vill VERKLIGEN inte stå på något papper. Om jag berättar för min barnmorska att jag har inget val än att ljuga för familjrrätten om ovetandet om vem fadern är, har hon tystnadsplikt då?

Jag får säga jag var utomlands och inte vet vem fadern är. Min fråga är då, om jag berättar detta för min barnmorska kan hon bli tvungen att berätta det för familjerätten om de kontaktar henne när barnet fötts och faderskapet ska bestämmas?

(Det är svårt att sitta och ljuga för sin barnmorska och låta så oansvarig att man blivit gravid på semestern och inte ens vet vem pappan är. Vill gärna kunna prata och vara ärlig mot någon.)

Jättetacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Socialnämnden är skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet enligt 2 kap. 1 § föräldrabalken. Vid utredningen ska socialnämnden inhämta upplysningar från mamman och även från andra personer som kan tänkas ha uppgifter av betydelse för utredningen, se 2 kap. 4 § föräldrabalken. Modern har dock ingen skyldighet att medverka i utredningen. Som utgångspunkt är det moderns uppgifter som ligger till grund för utredningen, men socialnämnden har även rätt att inhämta uppgifter från andra personer om moderns uppgifter inte är tillräckliga. Modern har dock ingen skyldighet att medverka i utredningen.

Barnmorskan omfattas av sekretess enligt 25 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att hon kan inte göras skyldig till att medverka i utredningen. Du riskerar dock att inte få rätt till underhållsstöd om du inte medverkar i utredningen, se 18 kap. 8 § socialförsäkringsbalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare