FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/06/2018

Skyldighet att medverka vid faderskapsutredning?

Jag visste inte att jag var gravid när jag redan var i v22. Den jag dejtade då var två stycken vid samma tidpunkt och jag åt p piller. Nu ett år senare vill familjerätten öppna upp fallet om faderskapsutredning VEM som är pappan till mitt barn. Kan dom kräva dna prov på dom här männen och kräva att jag säger vilka dom är utan mitt samtycke? Det blev nerlagt som okänd när han föddes! Sedan har min psykolog andra uppgifter om fallet men hon har väll sekretess som hon inte får bryta mot? HON vet vilka dom här männen är och massa jag har berättat i förtroende till henne när jag var gravid... Blir jätteorolig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor kring faderskap regleras i föräldrabalken (FB).

Faderskapsutredning och skyldighet att medverka

Om fadern till barnet inte kan fastställas i samband med födseln är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och fastställa faderskapet (2 kap. 1 § FB). Vid utredningen ska socialnämnden ska inhämta upplysningar från mamman och även från andra personer som kan tänkas har uppgifter av betydelse för utredningen (2 kap. 4 § FB). Som utgångspunkt är det moderns uppgifter som ligger till grund för utredningen, men socialnämnden har även rätt att inhämta uppgifter från andra personer om moderns uppgifter inte är tillräckliga. Modern har dock ingen skyldighet att medverka i utredningen.

Om faderskapsfrågan kan bedömas med tillräcklig säkerhet på grund av socialnämndens utredning, bör socialnämnden ge den som antas vara far till barnet tillfälle att bekräfta faderskapet (2 kap. 5 § FB). Socialnämnden ska också verka för att blodprov tas på modern, barnet och den potentiella fadern till barnet (2 kap. 6 § FB).

Det är endast under vissa särskilda omständigheter som socialnämnden får lägga ned faderskapsutredningen, t.ex. om det skulle visa sig vara omöjligt för socialnämnden att få de uppgifter som behövs för bedömning av faderskapsfrågan (2 kap. 7 § p. 1 FB).

Sammanfattning

Socialnämnden har en utredningsskyldighet angående att fastställa faderskapet. Du har ingen skyldighet att medverka i socialnämndens utredning och lämna uppgifter. Om du inte medverkar riskerar du dock att inte få rätt till underhållsstöd (18 kap. 8 § socialförsäkringsbalken). Om socialnämnden kommer fram till en potentiell fader genom deras utredning ska de verka för att blodprov ska tas på fadern, men de har ingen möjlighet att kräva att blodprov ska tas. Det stämmer också som du säger att din psykolog har tystnadsplikt och får inte lämna uppgifter om dig utan ditt samtycke. En psykolog får endast i undantagsfall bryta mot sekretessen vilket är om t.ex. det finns misstanke om att ett barn far illa eller det handlar om brott som ger minst 1 års fängelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare