FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2021

Skyldighet att känna till lagen

Hej!

Tänkte höra med er vad vi kan göra.

Min dotter tog körkort i november 2020, samma månad hon fyllde 18 år.

Hon har lånat min bil vid ett par tillfälle sen dess. När hon var på ICA Maxis 2 timmars parkering där det är P-skiva som gäller, var hon noga att ställe in sin stora plast skiva på rätt tid och la i mitten på panelen i framrutan. Hon kom dit kl 18.00.

För ca 2 veckor tidigare, hade hon lärt sig läxan att använda P-skivan - då det kostade henne 600 kr, då hon inte var uppmärksam att man måste använda. Därför hon skaffade en sådan stor skiva.

På hennes största förvåning, när hon kom tillbaka 1 timme senare, så hade hon böte, 600 kr på bilen.

Orsak: Fler än en p-skiva synlig.

Hon var inte uppmärksam att jag har en påklistrad liten p-skiva i vänster hörn. Inget hon visste, utan använda sin stora som hon har införskaffat.

Jag har ringt till Perkeringsservicen och förklarat läget och vädjat att inte straffa min dotter, att de av medkänsla drar tillbaka bötet. Men det var inte de skulle göra, eftersom det är regler som ska följas.

Självklart är det så, men alla människor kan göra fel - framförallt någon som har precis fått körkort, och inte har egen bil, utan lånar ibland. Om hon hade struntat i ställa en P-skiva så hade man accepterat, som det gjorde hon med det förra. Men läxan ska man väl inte betala 2 gg.

Hon har berättat att körskolan har inte förklarat dessa regler för dem att man ska vara uppmärksam på detta. Stod inte i böckerna heller.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är varje medborgares skyldighet att känna till vilka lagar som är gällande. Även om en person inte varit medveten om att en gärning varit reglerad eller rentav straffbelagd, så ska enligt huvudregeln inte det kunna tillämpas som en ursäktande omständighet. Det är inte körskolans eller läroböckers skyldighet att nämna varje trafikregel som finns vid körskoleutbildning, utan det hör till det egna ansvaret. Vidare innebär även det att trafikanter är skyldiga att ständigt uppdatera sina trafikkunskaper i samband med att trafikregler ändras.

I somliga fall har förvisso rättsvillfarelse tillämpats, vilket utgör ett undantag från huvudregeln och låter det vara en ursäktande omständighet att individen inte varit medveten om gällande rätt (24 kap. 9 § Brottsbalken [1962:700]). Dock tillämpas endast villfarelse i extrema undantagsfall. Exempelvis kunde villfarelse tillämpas när en person blev gripen i tullen för narkotikainnehav, då narkotikan var klassificerad som tillåten när personen lämnade landet, men narkotikaklassades under tiden han personen var utomlands (RH 2003:33). Att inte vara medveten om förbudet att ha flera p-skivor i fönstret utgör inte ett undantag från huvudregeln.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare