FrågaÖVRIGTTV-licens10/10/2015

Skyldighet att betala radio- och TV-avgift

Hej.

Jag bor som inneboende och nu kräver Radiotjänsten att även jag skall betala avgiften då jag äger en dator/ iphone.

Dessutom bor jag 6 månader om året här i sverige och 6månade utomlands. Vilka rättigheter har jag då?

Måste jag betala svgiften?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor kring radio- och TV-avgiften regleras i lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst.

Den som innehar en TV-mottagare, alltså sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program, är skyldig att betala radio- och TV-avgift. Exempelvis räknas tv, digitalboxvideo med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare och dator med tv-kort som TV-mottagare.

Av lagens 3 § framgår att en enda radio- och TV-avgift ska betalas för samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll. För att anses ingå i innehavarens hushåll räcker det inte med att du bor och är folkbokförd på samma adress, du måste även ingå i familjegemenskapen. Om du är inneboende utan att ingå i familjegemenskapen kan du alltså inte undgå avgiften genom att hävda att den betalas av din hyresvärd.

Om din dator har tv-kort och du inte kan inkluderas i din hyresvärds tv-avgift är du alltså skyldig att betala radio- och TV-avgift. I sådana fall kan du under de sex månader du bor utomlands, under förutsättning att du tar med din dator, avsluta din TV- och radio-avgift genom att göra en avanmälan till radiotjänst, och när du är åter i Sverige göra en nyanmälan.

Mer information om radio- och TV-avgiften hittar du på radiotjänsts hemsida: www.radiotjanst.se

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare