Skyldig till bedrägeri för att man inte kan betala ett skuldebrev?

Hej!

Jag har en fråga ang en ekonomisk tvist. Jag var under en period i en relation med en tjej allt väl så långt.

Jag lånade totalt 30000 SEK av henne och på mitt initiativ signerades ett skuldebrev för att säkerställa att jag ville göra rätt för mig. Saker har kört ihop sig och jag har idag en månad efter att sista betalningsdatum inte kunnat betala min skuld. Jag har betalningen på gång och känner mig säker på att jag gjort rätt för mig inom en vecka.

Nu har hon hotat mig med polisanmälan för bedrägeri. Det känns ledsamt och onödigt då iaf jag upplever att vi inte haft några större problem med varandra utöver dessa pengar.

Utöver detta har jag delgivit henne mycket privat om mig själv som jag sagt i företräde till henne, jag får en uppfattning att hon nu skall sprida den här informationen för att smutskasta min person.

Jag har alltid haft för avsikt att betala och det vet hon om.

Sedan tidigare har jag via mitt företag ett par ärenden hos kronofogden.

Allt jag vill är att leva ett lugnt och bra liv och allt detta bidrar inte till det.

Finns det verkligen grund för en bedrägerianmälan bara för att jag är sen med betalningen? Hur ser ni på hennes hot om att sprida privat information som kan skada mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan utifrån förutsättningarna i din fråga knappast bli tal om något bedrägeribrott (9 kap 1 § Brottsbalken) (BrB). Detta grundar jag helt enkelt på att du aldrig haft för avsikt att vilseleda den tjej du tidigare varit i relation med. Det vore oerhört konstlat att argumentera för ett bedrägeribrott då du här själv tagit initiativ att underteckna ett skuldebrev. Bara för att du inte kan betala ett beloppet betyder inte det per automatik att du begår brottet bedrägeri. Således kommer din tidigare flickvän inte ha någon framgång med denna anmälan om förutsättningarna är som du skriver i din fråga. Det vore i sammanhanget en annan femma om du skrivit under skuldebrevet med vetskap att du aldrig kommer kunna betala beloppet. Ingenting i din fråga tyder ju dock på detta (du skriver ju tex att du ska ju betala beloppet inom kort).

Gällande hennes smutskastning skulle det exempelvis kunna bli aktuellt med ett "klassiskt" förtalsbrott (5 kap 1 § BrB). Din tidigare flickvän skulle också vid en anmälan tänkas göra sig skyldig till brottet falsk alternativt obefogad angivelse (15 kap 6 § BrB). Brottet i fråga består i att ange oskyldig till åtal med uppsåt att denne ska fällas för ett brott. Är det riktigt allvarligt skulle det också kunna bli tal om tex. olaga tvång (4 kap 4 § BrB). Detta är dock begränsat till riktigt graverande fall "hot att lämna menligt meddelande" (dvs. nått som du till varje pris vill hålla hemligt=sexuella förbindelser osv). Dock är det tveksamt om hennes hot skulle nå upp till kravet "otillbörligt" som krävs enligt denna paragraf. Du är ju trots allt skyldig henne pengar i detta sammanhang vilket talar mot att (4 kap 4 § BrB) ska tillämpas.

Sammanfattningsvis gäller alltså att du knappast kan bli dömd för bedrägeri. Den tidigare flickvännen, å andra sidan, kan tänkas göra sig skyldig till något av de uppräknande brotten i stycket ovan om hon smutskastar och sprider privat information om dig.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare