Skyddas min enskilda egendom från utmätning av Kronofogdemyndigheten?

hej har ärvt en laglott som är min enskilda egendom enligt testamentet,kan jag köpa ett torp för dom pengarna utan att kronofogden tar den,blir torpet då min enskilda egendom och ej utmätningsbar,har en del skulder hos kronofogden ska tilläggas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig utsökningsbalken (förkortas UB).

Kronofogdemyndigheten får inte utmäta din enskilda egendom som du fått via testamentet förutsatt att denna kommer med ett överlåtelseförbud (5 kap. 5 § första stycket UB). Saknas sådant överlåtelseförbud gäller inte undantaget för utmätningen. Med andra ord beror svaret på din fråga om den enskilda egendomen via testamentet kom med ett överlåtelseförbud eller inte.

Kort sagt: finns ett överlåtelseförbud skyddas egendomen från utmätning, men finns inget sådant är egendomen inte skyddad från utmätning.

Generellt kan dock sägas att om du säljer den enskilda egendomen för att köpa torpet eller köper torpet med den enskilda egendomen så blir även torpet enskild egendom, men det skyddas inte nödvändigtvis från utmätning på grund av kravet på överlåtelseförbud.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare