Skydd för efterlevande maka pga särkullbarn

Jag har två särkullbarn. Min hustru och jag äger halva fastigheten var. Jag vill, att om jag dör först, skall min hustru ha råd bo kvar i fastigheten. Kan jag på ngt sätt överföra ägandet till enbart min hustru och som gäller som att hon hela tiden varit ensam ägare, dvs är enbart hennes egendom Vi har tillsammans 2 barn

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arv och testamenten regleras i Ärvdabalken(ÄB), den hittar du https://lagen.nu/1958:637 och äktenskap och bodelningar regleras i Äktenskapsbalken(ÄktB)den finns https://lagen.nu/1987:230

Som huvudregel har en efterlevande make/maka rätt att sitta kvar i orubbat bo vilket betyder att han/hon ha fri förfoganderätt till all den avlidne makens egendom, fram till sin egen död. Barnen får då vänta på sin del tills båda föräldrarna avlidit(3 kap 1§)men detta gäller bara för gemensamma barn.

Lagen uppställer ett undantag då någon eller båda av parterna har barn som inte är gemensamma, så kallade särkullbarn. Särkullbarnen har en lagstadgad rätt att få ut sin laglott direkt efter förälderns död(3 kap 1§). Laglotten är hälften av barnets arvslott(7 kap. 1 §).

När en äktenskapspartner avlider så upplöses äktenskapet och då ska en bodelning göras för att fördela egendomen(ÄktB 1:5 och 9:1). Presumtionen är att all egendom är giftorättsgods och då ingår i bodelningen(ÄktB7:1). Det innebär att hälften av egendomen som ingår i bodelningen tillfaller dina barn som deras arvslott. Du kan inte testamentera bort särkullbarnens laglott(hälften av arvslotten) och de har rätt att få ut sin del direkt.

Ni kan däremot skriva ett äktenskapsförord för att skydda din hustru och där ange att viss egendom är hennes enskilda(ÄktB 7:1,2). Det är bara giftorättsgods som ingår i en bodelning och om ni exempelvis anger att fastigheten är din makas enskilda egendom så kommer särkullbarnen inte ha någon rätt till den när du avlider. Om din hustru avlider först så ärver du all kvarlåtenskap efter henne, inklusive fastigheten och era gemensamma barn får vänta på arvet efter sin mor tills även du har dött.

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Förordet gäller från och med att det har blivit registrerat hos domstol(ÄktB 7:3).

Om ni vill ha ytterligare hjälp med att utforma ett testamente så kan ni vända er till någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare