FrågaEKONOMIÖvrigt20/11/2020

Skuldsanering

Om jag ansöker om skuldsanering, påverkas min inneboendes ekonomi av det? Vi har skilda ekonomier och lånen står på mig!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Relevant lag är i detta fall skuldsaneringslagen. Lagen utgår ifrån gäldenären (alltså den som har en skuld till en borgenär). Vid en skuldsanering sätts skulder ner och en betalningsplan upprättas.

I en ansökan om skuldsanering ska du ange vilka skulder du har och till vilka borgenärer (12 § p 3 och 4). Det är således endast dina skulder som kommer ingå i skuldsaneringen.

En betalningsplan kommer upprättas (29 § p 2) med hänsyn till din inkomst och vad som ska förbehållas dig och eventuell familj för försörjning (33 §). Du kommer alltså att få behålla viss del av din inkomst för att du ska kunna försörja dig och betala din boendekostnad. För mer information kring detta rekommenderar jag att du besöker kronofogdens hemsida!

Svaret på din fråga är att det endast är dina medel som kommer tas i anspråk för betalningen av dina skulder. Om man bor tillsammans med någon är det dock inte osannolikt att en ekonomisk påfrestning hos en part kan inverka på hela hushållet.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare