Skulder hos ex

Hej!

Jag har ett ex som är skyldig mig en enorm stor summa pengar på lån! nu står jag på en massa skulder som jag snart inte kan betala! Jag vill inte ha något med honom att göra pågrund av hur illa han har behandlat mig. Jag kan inte ta en klumpsumma och samla alla lån p.g.a alla lån och att jag är 27 år! Hur ska jag ta mig till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du vill ha tillbaka pengarna från ditt ex kommer du tyvärr behöva ha viss begränsad kontakt med honom. Det första du bör göra är att kräva att han betalar tillbaka om du inte redan gjort det.

Vägrar ditt ex betala tillbaka bör du vända dig till Kronofogden och begära ett betalningsföreläggande. Försök ha bevis för att du lånat pengarna till ditt ex och att han vägrar betala tillbaka (t.ex bankutdrag, sms konversationer, etc). Du kan ansöka om betalningsföreläggande genom att klicka här.

Ofta är ett betalningsföreläggande tillräckligt för att få personer att betala tillbaka men så är inte alltid fallet. Om ditt ex ignorerar betalningsföreläggandet kan du efter en viss tid begära verkställighet hos Kronofogden vilket innebär att de utmäter hos ditt ex och sedan betalar skulden till dig. Om ditt ex däremot bestrider betalningsföreläggandet måste du ta saken till domstol om du vill få tillbaka pengarna, vilket såklart kan bli stressigt och kostsamt men kan vara värt det om du tror du har bra bevisning för din sak.

Oavsett vad du gör bör du kontakta dina långivare och förklara situationen för dem, du kan kanske komma överens med dem om hur situationen bäst hanteras.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare