FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/10/2018

Skuldebrevs förfallodag och ersättning pga låsbyte.

Har fått låna pengar av en väninna som nu kräver tillbaka hela summan trots att vi skrivit ett Skuldebrev där det står att lånets löptid alt: förfallodag är satt till att försäljningen av eller att jag blir utköpt ur mitt hus är gjord dock längst till den 30/4-2019.

Kan hon kräva detta, hon hotar att stämma mig, då vi tyvärr blivit ovänner av en helt annan orsak.

Flyttade in hos min väninna då jag tänker lämna mitt nuvarande förhållande men vi kom inte överens så bra och jag valde igår att packa ihop mina saker och flytta tillbaka till mitt hus. Kunde inte lägga nycklarna i hennes brevlåda eftersom den inte var låst och jag har meddelat att jag kommer att lämna dem till henne i morgon när jag har ärende ner på stan och kan gå förbi på hennes jobb men hon har nu hotat med att byta lås och skicka räkningen till mig. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hejsan!

Angående skuldebrevet
Vid skuldebrev regleras i skuldebrevslagen. Det finns ingen explicit regleringen om när betalning av skuldebrev ska göras men kan läsas indirekt ur "är ej bestäms vart betalning ska erläggas". Vad den säger är att förfallodagen ska vara den dag det avtalats om, i ditt fall (30/4 - 2019) eller när du blir utköpt ur ditt hus. Om det står i skuldebrevet kommer du inte ha några problem att bestrida hennes stämningsansökan. Väljer hon att stämma dig trots allt kommer hon att få stå för rättegångskostnaderna.

Angående nycklarna
Huruvida hon har någon grund för ersättning kan jag inte se. Medvetet byta lås när hon vet att hon kommer få nyckeln dagen efter är ingen grund för skadestånd eller ersättning enligt hyresavtal.

Hoppas jag har kunnat göra din dag lite enklare, med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare