FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/02/2021

Skuldebrevet motsvarar ägarandel

Sambos köper fastighet för 2350.000kr.Vi går in med lika stor kontantinsats och ägarandel och lånen är 50/50. En av oss går in med 300.000kr av egna pengar till renovering.

Förstår att vi ska skriva samboavtal och avtala bort sambolagen. Men vill bara förvissa oss om att skuldebrevet oss emellan då ska vara på 150.000kr och inte 300.000 för att den som betalt renoveringen ska få tillbaka sina 300.000kr vid en ev separation

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom att avtala bort Sambolagen har ni ordnat så att ni samäger bostaden enligt Samäganderättslagen. En rimlig grundprincip vid samägande är att varje ägare förväntas bekosta renovering av egendomen i lika stor grad som de äger andel i egendomen. Då ni äger 50 % var så bör ni alltså bekosta halva renoveringen var. Så ja, 150 000 kr bör alltså skuldebrevet vara på.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare