FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev30/08/2013

Skuldebrev i efterhand

Hej, har under en längre period lånat ut pengar och löst skulder åt min far. Vi har aldrig skrivit något skuldbrev. Går det att upprätta i efterhand och hur ska jag skriva för att det ska vara giltigt? Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Skuldebrev regleras i Lag om skuldebrev, https://lagen.nu/1936:81 .

Det går att skriva ett enkelt skuldebrev i efterhand eftersom det enbart anses som ett bevis på att skulden finns. Det räcker att upprätta ett avtal mellan dig och din far. Där bör datum när skulden uppkom, dagens datum och signatur från dig och din far finnas. Det kan, för din skull, vara bra att ta med kontoutdrag och även att ett utomstående vittne skriver under skuldebrevet.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare