Skuld till make rättsligt bindande?

Jag försörjde min make under ca 6 månader och löste hans skuld hos kronofogden. Detta var något vi kom överens om att han skulle betala tillbaka. Nu vill han inte det. Hur går jag tillväga? Vi ska skiljas. Vi har inte haft någon bouppteckning utan kommit överens om möbler mm. Men pengarna han är skyldig mig, kan jag på något sätt få dom tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning! En grundläggande princip inom äktenskapsrätten är att varje make ansvarar för sina egna skulder. Enligt skuldebrevslagen gäller att för att en skuld ska kunna göras gällande måste den framgå skriftligt. I övrigt finns dock inga formkrav. Om ni upprättat en skriftlig överenskommelse om att han ska betala tillbaka det du betalat till kronofogden kan du med andra ord driva igenom det med stöd i lagen. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare