Skuld till fru vid bodelning

Räknas en skuld jag har (ett skuldebrev finns) till min hustru in i bouppteckningen vid min bortgång och hur påverkar det arv till mitt och hennes särkullsbarn (vi har inga gemensamma barn). Skuldebrevet överstiger minna tillgångar vid en bouppteckning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De skulder och tillgångar som makarna har vid tidpunkten för skilsmässan ska räknas in i bodelningen. Skulden du har till din fru ska således ingå i bodelningen om den kvarstår vid din bortgång. Om den överstiger dina tillgångar kommer din giftorättsgodsandel att nollas och din kvarlåtenskap blir därför hälften av dina frus tillgångar.

Hur arvet påverkas beror på hur du vill göra med arvet, om du vill att din fru eller hennes barn ska ärva föreslår jag att du skriver ett testamente som anger detta. Eftersom skulden du har är till din fru kommer era gemensamma tillgångar inte påverkas om hon "ärver" din andel av giftorättsgodset. Om du däremot testamenterar bort det till någon annan kommer hennes andel såklart bli mindre.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare