Skriva över andel i bostadsrätt till sambo

Hej!

Om jag köper en bostadsrätt och vill skriva över 15 procent till min sambo senare, hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid överlåtelser såsom köp, byte och gåva av bostadsrätt eller andel däri ska ett överlåtelseavtal upprättas skriftligen enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen (se här). Överlåtelseavtalet ska skrivas under av både dig och din sambo. Du anger uppgifter om lägenheten och den andel du avser att överlåta. Enligt 6 kap. 5 § bostadsrättslagen fordras dessutom för giltigheten av överlåtelsen att din sambo blir godkänd som medlem i bostadsrättsföreningen. Oftast finns särskilda blanketter för överlåtelser hos bostadsrättsföreningen. Det brukar inte vara några problem med dessa överlåtelser men det är viktigt att bostadsrättsföreningen underrättas om överlåtelsen och tar del av det skriftliga överlåtelseavtalet.

Nota bene: Om du köper bostadsrätten i samband med att din sambo flyttar in, kan bostadsrätten räknas som samboegendom och blir då föremål för hälftendelning vid en eventuell framtida bodelning (3 § sambolagen se här). Eftersom sambolagen är dispositiv innebär detta att samboregler endast blir aktuella i den mån inget annat avtalats emellan er angående bodelning. Sambolagen utgör härvid ett slags lägsta skydd för sambor. Ni kan alltså genom ett samboavtal komma överens om bodelning inte ska ske eller att viss egendom ska undantas från bodelningen såsom exempelvis din bostadsrätt (9 § sambolagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare