FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/11/2017

Skriva fullmakt för privatpersoner

Min son mår psykiskt dåligt på grund av sin ekonomi har varit inlagd bland annat. Hur ska jag göra för att få en fullmakt så jag kan agera mot olika kreditgivare och banker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det än vanligast att fullmakter är skriftliga men de kan även vara muntliga. Men en muntlig fullmakt är inte lika säker för fullmaktsgivaren. Vad fullmäktige har rätt att göra i fullmaktsgivarens namn framgår av fullmakten.

Fullmäktige (du) har olika skyldigheter beroende på vad denne fått i uppdrag att göra och på vilket sätt fullmaktsgivaren (din son) har gett instruktioner. Om fullmäktige handlar med en utomstående enligt det som står i fullmakten gäller handlingarna för fullmaktsgivaren. Om fullmäktige däremot handlar på ett sätt som inte stämmer överens med det som står i fullmakten gäller detta inte för fullmaktsgivaren. Får du som fullmäktige instruktioner som är muntliga, vid sidan om fullmakten och som inte står där i, är du skyldig att följa dessa.

Det finns mallar på internet som avser exempel på fullmakter men det är inte säkert att dessa avser just ert förhållande. Allmänna mallar kan även innehålla brister. Det kan därför kännas tryggare att anlita en jurist som skriver fullmakten. Du kan boka tid med en av våra jurister för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare