FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/09/2021

Skoluppgift avtalsrätt

Fruktgrossisten AB är leverantör till ett tiotal olika matvarubutiker. I ett e-postmeddelande har man nyligen erbjudit en av butikerna att köpa ett större parti apelsiner med 25 procents rabatt eftersom Fruktgrossisten AB i sin tur fått löfte om en ovanligt billig leverans från Brasilien. Dagen efter får Fruktgrossisten AB meddelande om att leveransen från Brasilien blivit förstörd vid transporten över Atlanten. Man skickar därför omedelbart ett nytt mejl till matvarubutiken i vilket man drar tillbaka rabatterbjudandet och säger att det normala priset gäller. Samma dag kommer dock ett svar per brev från butiken att man accepterar rabatterbjudandet. Brevet är daterat samma dag som det ursprungliga erbjudandet. Vad gäller? Har parterna ett avtal? Och i så fall – med vilket innehåll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar som att din fråga är en skoluppgift. Vi har som policy på Lawline att inte besvara skoluppgifter. Jag hänvisar dig därför till relevant kurslitteratur och lagtext för att lösa frågan, ett tips är att titta på första kapitlet i avtalslagen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare