Skilja sig med make som sitter i fängelset

Hej! Kan jag begära skilsmässa samtidigt som min make sitter i fängelse för brott mot mig? Hur ser det ut eller påverkas av det faktum att hen inte är fri person? Vi har inga gemensamma barn under 18.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Du kan begära skilsmässa samtidigt som din make sitter i fängelset. Om ni båda ansöker om skilsmässa gemensamt kommer äktenskapet att upplösas direkt utan någon betänketid (5 kap. 1 § ÄktB). I vissa fall kan ni få sex månaders betänketid. Det är om ni har barn under 16 år (5 kap. 1 § ÄktB), om en av er begär betänketid eller om endast en av er vill skilja sig (5 kap. 2 § ÄktB).

Det finns dock undantag där betänketid inte ska ges. Det är om ni har levt separat i minst två år (5 kap. 4 § ÄktB), om en av er har tvingats till att ingå i äktenskapet, om en av er var under 18 år när ni ingick i äktenskapen eller om en av er redan var gifta när ni gifte er (5 kap. 5 § ÄktB).

Observera att äktenskapsskillnaden inte är klar när betänketiden har löpts ut, utan du måste framställa ett särskilt yrkande för att dom om äktenskapsskillnad ska verkställas (5 kap. 3 § ÄktB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare