Lawline svarar
Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.
För att enkelt besvara din fråga kan man redogöra för redovisning och bokföring för att hitta skillnader och likheter mellan lagarna.
Bokföring handlar om att ta hand om exempelvis fakturor, kvitton samt övrigt betalningsunderlag och registrerar detta i ett bokföringsprogram. Kortfattat är det alltså ensammanställning av verksamhetens inkomster och utgifter (intäkter och kostnader). Bokföringslagen tar alltså sikte på de fysiska personer (exempelvis de personer som har enskild firma) och juridiska personer (exempelvis aktiebolag) som har skyldighet att bokföra. Affärshändelserna ska bokföras så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbokföring) och i systematisk ordning (huvudbokföring).
Redovisning har ett mer bredare begrepp. Här omfattas (förutom bokföring) även sammanställningar i form av rapporter och underlag (så som koncernredovisningar och delårsrapporter) som enligt lag måste lämnas in till myndigheterna, varav de främsta två underlagen är årsredovisning och deklaration. Redovisningslagen innehåller alltså bestämmelser om upprättande och offentliggörande av ovan nämnda handlingar.
Både bokföring och redovisning lyder under ett brett begrepp som kallas för god redovisningssed, enligt 4 kap. 2 § bokföringslagen respektive 2 kap. 2 § årsredovisningslagen. Du kan läsa mer om god redovisningssed här.
Du kan läsa mer om redovisning på Skatteverkets hemsida, samt om bokföring.
Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!
Med vänliga hälsningar,