Skillnaden mellan stöld, grov stöld och rån

Hej!

Jag har blivit för Stöld och sen blev jag anklagad för grovt stöld och nu har domstolen ändrat det till Rån jag vill veta vad skillnaden är mellan dessa 3, och vad klassas som stöld, grovt stöld och rån.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Brottsbalken (BrB). Jag kommer att klistra in paragraferna i den här texten och därefter analysera dem åt dig.

Stöld

Bestämmelsen för stöld finner vi i 8 kap. 1§ BrB. Den lyder som följande:

" Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Olovligen tager: Att ta något som tidigare inte var i din besittning. Vad annan tillhör Föremålet måste tillhöra någon annan. Det krävs att det är ett konkret föremål som har ett förmögenhetsvärde, t.ex. en väska, en check eller liknande. Men exempelvis ett bankkort eller kontokort anses inte ha ett förmögenhetsvärde. Själva kortet är inte värt några pengar. Uppsåt att tillägna sig det: Att tillägna sig något är att göra saken till sin. Den som använder föremålet endast tillfälligt kan inte anses ha tillägnat sig det.SkadaHärmed avses endast ekonomisk skada. Skadan skall ha uppkommit redan vid tillgreppet.

Dessa är alltså rekvisiten – kraven – för att brottet stöld ska bli aktuellt.

Grov stöld

Grov stöld regleras i 8 kap. 4§ BrB. Bestämmelsen lyder som följande:

"Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov stöld till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om tillgreppet har skett efter intrång i bostad eller annat liknande boende, om det avsett sak som någon bar på sig eller hade i sin omedelbara närhet, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Lag (2017:442)."

Här anger lagen några exempel på när det kan vara fråga om en grov stöld. Jag går igenom några av exemplen nedan:

Intrång i bostad: Med bostad avses i första hand permanentbostäder och fritidshus. Att stölden förövats genom inbrott, dvs. genom uppbrytande av lås eller liknande förfarande, krävs inte. Å andra sidan är inte avsikten att stöld i annans bostad alltid ska bedömas som grovt brott. Stöld av en väska till okänt värde efter intrång i bostad har med hänsyn bl.a. till att det var fråga om en impulshandling bedömts som stöld i NJA 2003 s. 121. Kontentan är att intrång i bostad ofta kan leda till att man döms för grov stöld. Sak som någon bar på sig: Hit hör i första hand fickstölder och liknande. Även stöld av eller ur handväskor kan vara att bedöma som grov stöld, t.ex. väskryckningar. Försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel Vad som menas med vapen och sprängämne är tydligt. Med formuleringen "annat dylikt hjälpmedel" menar man t.ex. frätande vätska, tårgas eller malen peppar att kasta i offrets ögon. Det krävs inte att vapnet eller hjälpmedlet kommit till användning eller ens visats fram utan endast att det medförts för brottets utförande. Särskilt farlig eller hänsynslös art Exempel på gärningar av särskilt farlig art är att stölden ingår i organiserad eller systematisk verksamhet (t.ex. gäng som specialiserat sig på denna typ av brottslighet), eller att gärningsmannen visar särskild slughet, t.ex. genom att vara förklädd eller uppträda som offentlig tjänsteman, eller att han missbrukat allmän ställning eller förtroendeställning. Med "hänsynslös art" menar man framförallt då tillgreppet ägt rum hos sjuka, gamla eller ensligt boende eller hos personer som annars befunnit sig i en särskilt utsatt situation. Betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada Som "betydande värde" tillämpas i praxis en riktlinje som innebär att gränsen går vid fem prisbasbelopp, mer än 200 000 kr. Om objektet är värt mer än så kan det anses utgöra grov stöld enbart för att det är värt så mycket (t.ex. en bilstöld).

Du ser därmed att skillnaden mellan stöld och grov stöld är vilka medel, vilket objekt och tillvägagångssättet för stölden.

Rån

Rån finner vi i 8 kap. 5 § BrB. Bestämmelsen lyder som följande:

"Den som stjäl medelst våld å person eller medelst hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara eller, sedan han begått stöld och anträffats på bar gärning, sätter sig med sådant våld eller hot till motvärn mot den som vill återtaga det tillgripna, dömes för rån till fängelse, lägst ett och högst sex år. Detsamma skall gälla om någon med sådant våld eller hot tvingar annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd."

Du märker kanske att orden våld och hot upprepas vid flera tillfällen. Det är framförallt detta som särskiljer rån från stöld, att det finns ett inslag av våld eller hot. I bestämmelsen framgår att detta hot eller våld kan uppkomma vid olika tillfällen och på olika sätt. Att använda hot eller våld när man flyr från brottsplatsen är tillräckligt för att det ska vara rån. Även att använda våld eller hot för att tvinga någon annan till en viss handling kan utgöra rån. Även om hotet kanske inte var allvarligt menat, kan man dömas för rån. Det räcker nämligen att den hotade uppfattar det som allvarligt menat, för att brottet rån ska bli aktuellt.

Sammanfattning

Skillnaden mellan brotten framgår av vilka medel och tillvägagångssätt som används för att stjäla. Även objektets värde kan ha en påverkan. Ju grövre omständigheterna är, desto närmare grov stöld och rån man hamnar.

Jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga, eller skriva i kommentatorsfältet.

Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare