FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/04/2018

Skillnaden mellan stämningsansökan för civilmål och brottmål.

Hej!

Jag undrar vad som är skillnaden mellan en stämningsansökan för ett brottmål respektive tvistemål?

Lawline svarar

Hejsan!

Det är en mängd skillnader mellan en stämningsansökan för brottmål och en stämningsansökan för tvistemål. Eftersom frågan kan svaras på så många sätt blir det väldigt svårt att precisera svaret så jag väljer att sammanfattningsvis redogöra för de största skillnaderna mellan tvistemål och brottmål först och sedan gå redogöra för vad en stämningsansökan är och hänvisa till lagrum där det står vad stämningsansökarna för de olika målen ska innehålla.

Skillnader mellan brottmål och tvistemål.
Brottmål

Åklagare väcker åtal för brott som hör under allmänt åtal. Målsäganden kan väcka åtal för brott som hör under enskilt åtal.

Åklagaren ska representera staten och det svenska folket mot en person som har eventuellt gjort ett brott. Vid en stämningsansökan som kommer från åklagaren så är parterna således staten å ena sidan, privatperson å andra sidan.

Eftersom staten har ett stort intresse av att förhindra brottslighet har åklagaren därför vissa verktyg till sin disposition, det största verktyget är polisen. Polisen har sedermera befogenhet att häkta, arrestera och använda våld under vissa bestämda förutsättningar som lyder under lag.

Tvistemål
Stämningsansökan vid tvistemål kallas "civilmål" och behandlar en rättslig tvist mellan civilpersoner, det kan omfatta företag eller vanliga privatpersoner sinsemellan. De vanligaste tvisterna i civilmål är om skadestånd, avtal och familjemål. Man kan säga att det omfattar allting brottmål inte omfattar.

Skillnaden mellan stämningsansökningarna.
Jag kan snabbt säga att en stämningsansökan vid brottmål och vid straffmål är i essensen "samma sak", det vill säga att det har som syfta att starta en process i domstol. Att skicka in en stämningsansökan är att säga till en domstol att det finns en "tvist" och att domstolen ska inleda en rättegång så att tvisten kan lösas.

Vad stämningsansökningarna ska innehålla är i essensen samma sak. Enligt rättegångsbalken, 42kap 2§, ska en stämningsansökan i tvistemål innehålla ett yrkande (en begäran), grunden för begäran och vad för bevis som kommer att tas upp i förhandlingen. Stämningsansökningan i brottmål ska enligt 45kap 4§ rättegångsbalken, innehålla den brottsliga gärningen som åklagaren anser den misstänkte har gjort, de bevis som ska åberopas och dylikt.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig! Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare