Skillnaden mellan förtal och förolämpning

Jag har en fråga gällande förtal och förolämpning. Jag undrar egentligen vart gränsen för förtal samt förolämpning går, då mina försök på google inte helt ger någon klarhet i detta.

Om jag ska vara mer specifik med mitt enskilda fall. Min mor dog för ungefär ett år sedan. Under perioden mellan hennes död och hennes begravning så var det några av hennes vänner som spenderade denna tid med att bråka med mig.

Nu, ett år senare så kontaktar en av hennes vänner mig över SMS, i syfte att fortsätta bråka. I en rad av sms fram och tillbaka mellan oss så säger personen nedlåtande saker gällande min psykiska hälsa, säger kommentarer om att jag inte sett min mor som en mor och påstår att jag hotat min mor med kniv (något jag absolut inte gjort) och menar på att hon är rädd att jag skulle komma hem till henne och göra detsamma. Jag undrar generellt vart lagen står i en situation som denna? Allt finns dokumenterat i text, och jag känner generellt att detta borde falla under både förtal samt förolämpning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förtal beskrivs i 5 kap. 1 § BrB som att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att annars lämna uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Uppgiften ska typiskt sett vara nedsättande för den person den riktas till i dennes kretsar, men behöver inte ha varit det i det enskilda fallet. Meddelandet behöver inte mottas av personen själv, men kan förstås göra det.

För att något ska utgöra förtal behöver det alltså röra sig om en uppgift och inte bara ett värdeomdöme, vilket ofta förklaras som att någonting ska kunna vara sant eller falskt. Ett påstående om att du hotat din mor med kniv räknas till exempel som en uppgift (vilken utpekar dig som brottslig) och skulle därför kunna vara förtal.

Uppgiften måste dock vidare ha lämnats, vilket innebär att den ska ha lämnats till någon annan än den som beskyllts. Om det bara är du som fått motta dessa uppgifter utgör de därför inte förtal.

Förolämpning

Förolämpning beskrivs i 5 kap. 3 § BrB som att någon i annat fall riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot en person, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet. Meddelandet ska mottas av personen själv.

Förolämpning är subsidiärt till förtal och blir därför aktuellt först om något inte utgör förtal. Den främsta skillnaden mellan förtal och förolämpning är att förolämpning omfattar rena värdeomdömen. Det måste inte alltså vara en uppgift som lämnas, utan rena kränkande uttalanden kan omfattas om de kan anses kränka personen som mottar dem.

Vad är skillnaden?

Sammanfattningsvis kan man beskriva det som att förtalsbestämmelsen skyddar en persons objektiva ära och ens anseende inför andra, medan förolämpning skyddar en persons subjektiva ära och ens egen självkänsla. Förolämpning kräver också att uppgiften riktats mot den person som skadas, medan en uppgift som utgör förtal kan vara riktad mot allmänheten.

Vad gäller i ditt fall?

Utifrån de omständigheter du beskriver är min bedömning, förutsatt att det endast är du som fått motta de här uppgifterna, att det i ditt fall rör sig om förolämpning. Ifall uppgifterna har lämnats till andra personer skulle vissa beskyllningar även kunna utgöra förtal.

Om du vill ha en mer precis bedömning för ditt fall skulle jag rekommendera dig att boka tid med en jurist eller att göra en polisanmälan. Viktigt att veta är att brotten i 5 kap. är begränsade så att det endast är du som målsägande som kan ange det till åtal, se 5 kap. 5 § BrB.

Du kan boka tid med någon av Lawlines jurister här.

Du är också varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare