Skillnaden mellan egenmäktigt förfarande och olovligt brukande

Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på "egenmäktigt förfarande" och "olovligt brukande"?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Definitionen på vad olovligt brukande är finns i 10 kap. 7 § brottsbalken, och definitionen av egenmäktigt förfarande finns i 8 kap. 8 § brottsbalken. Olovligt brukande innebär att man använder en persons egendom utan lov och dessutom orsakar en olägenhet eller skada för personen. Egenmäktigt förfarande innebär däremot att gärningsmannen måste, utöver att ha använt egendomen olovligen, tagit egendomen utan lov. För att det ska röra sig om egenmäktigt förfarande behöver dock ingen skada eller olägenhet orsakats.

Brotten tar alltså sikte på två olika situationer. Om en person med samtycke besitter en viss egendom men använder den på ett olovligt sätt kan det vara olovligt brukande. Egenmäktigt förfarande hade varit om personen utan samtycke sätter sig i besittning av en viss egendom och dessutom använder saken.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare