Skillnad vad gäller påföljd för stöld om man är under 15 år?

Hej jag är 14 och jag och tre kompisar åkte fast första gången vi snattade och priset var över 1000kr jag har aldrig tidigare begått något typ av brott vad kommer att vara påföljden på mitt brott? Kommer det vara skillnad på mig och mina kompisar eftersom att de båda har fyllt 15 och jag fortfarande är 14?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om stöld finns att hitta i Brottsbalken 8 kap. Gränsen mellan stöld enligt 8 kap 1§ och ringa stöld enligt 8 kap 2 § går, om det sker i butik vid 1000 kr. Eftersom ni har snattat för mer än 1000 kr så har ni gjort er skyldiga till stöld enligt 1 §.

Eftersom att du var under 15 år när du begick brottet, kan du inte bli dömd till ett straff i enlighet med Brottsbalken 1 kap 6 §. Du kommer alltså inte få en brottspåföljd. Det som kommer hända med stor sannolikhet är att socialtjänsten och polisen blandar sig in och pratar med dina föräldrar. Socialtjänsten kan erbjuda stödsamtal eller liknande för att se till att du sköter dig i fortsättningen.

Dina kompisar har redan fyllt 15 år vilket innebär att de är straffmyndiga och kan bli straffade för de brott som de begått. Jag kan inte säga exakt hur man bedömer deras situation eller vad de kommer få för straff. Det kan vara så att de slipper undan genom att få en straffvarning. Det beror dock på vad ni har stulit och hur värdefullt man ser på det, tex om man stulit godis för över 1000 kr så är det kanske mindre allvarligt än att ha stulit smycken och kläder för över 1000 kr från en affär. En straffvarning innebär att man slipper undan den här gången, men om man skulle begå brott igen kan man få straff för båda sakerna man gjort. De skulle också kunna få ungdomstjänst, d.v.s. att man jobbar gratis genom att hjälpa andra. Även ungdomsvård kan aktualiseras vilket innebär att man måste ha regelbunden kontakt med socialtjänsten, gå och prata med någon varje vecka eller liknande. Böter kan också bli aktuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga. Annars får du höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare