Skillnad på penningböter och dagsböter?

Hej jag vill ta svensk pass men fick böter för snatteri 3000:- så undrar hur många dagsböter för man om man har ett böter för 3000:- ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du blev dömd för snatteri, numera ringa stöld, och fick påföljden utdömd till böter på 3000:- är detta en penningbot och inte dagsböter. Dagsböter bestäms till ett visst antal beroende på hur allvarligt brottet är och där storleken av varje dagsbot beror på hur den bötfällda personens ekonomi ser ut. Penningböter är bestämda till ett visst engångsbelopp.

Om det istället är så att värdet på de föremål du tog uppgår till 3000:- blir brottet istället stöld och straffskalan är fängelse i högst två år men påföljden kan även stanna vid böter. Hur mycket böter som döms ut bestäms utefter personens ekonomiska förhållanden.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare