Skillnad mellan särkullbarn och bröstarvinge

Hej. Har en fråga angående särkullbarn och bröstarvinge. Jag undrar vad jag som särkullbarn har rätt att kräva vid ett dödsbo. Då vi är fyra barn och jag är den enda med annan pappa undrar jag då om jag har rätt till hälften av tillgångarna och mina syskon får dela på den andra hälften?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

De som ärver vid ett dödsfall är, i första hand, bröstarvingarna, 2 kap 1§ Ärvdabalken. Som bröstarvinge räknas den avlidnes avkomlingar, alltså dess barn. Då din mamma har fyra barn så är det ni fyra som ärver henne. Du och dina syskon kommer dela lika på tillgångarna i dödsboet efter er mamma. Du kommer alltså få en fjärdedel av hennes tillgångar.

Skillnaden mellan särkullbarn och gemensamma barn är att särkullbarn har rätt att få ut sitt arv innan en eventuellt efterlevande make dör. Är din mamma gift med dina syskons pappa är det pappan som får deras arv medan du får ut ditt arv direkt om du inte avstår det, 3 kap 1§ Ärvdabalken. Väljer du att avstå ditt arv har du sedan rätt att få ut din del av arvet (räknat i procent på hur stor del av den totala förmögenheten arvet utgjorde) när efterlevande make dör, 3 kap 9§ Ärdvabalken.

Hoppas jag besvarade din fråga. För med information se Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare