FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/10/2020

Skickat varor med blocketpaket, men köparen har ångrat sig?

Jag som säljare har skickat med blocketpaket inom blockets avtalstegler

Men köparen vill inte hämta ut sitt paket Pga av att han ångrat sitt köp efter att han redan godkänt

Så vad händer nu?

Kan jag stämma han om han vägrar?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag utgår från Blockets avtalsregler när jag besvarar din fråga. I punkt 9 står det att en köpare inte kan ångra köpet. I punkt 4 står '' Om paketet returneras till Säljaren på grund av att Köparen inte hämtat ut det i tid är Köparen skyldig att betala kostnaden för returfrakten.''. Det som blir lite problematiskt är att han har ångrat sig (vilket han inte får), men hämtar heller inte ut paketet (vilket betyder att han blir skyldig att betala för returfrakten).

Här skulle jag rekommendera dig att kolla med Blocket och vad de har tänkt för lösning här. Annars är lösningen att ta det vidare till en domstol, vilket kan bli dyrt för er båda.

Jag skulle bedöma det som att han ändå borde betala för hela varan. Detta eftersom köparens anledning till att inte hämta ut varan är ångerrätt, vilket går emot avtalet. Det hade varit annorlunda om han glömt hämta ut sitt paket, då hade han bara behövt betala returfrakten. Men nu verkar det som att han meddelat dig om att anledningen till att han inte hämtar ut paketet är ångerrätt. I och med att det inte finns någon avtalad ångerrätt blir han därför skyldig att betala för varan. Du kan visa upp eventuella meddelanden till Blocket som bevisning och se vad dem ser för lösning på situationen.

Annars blir som sagt plan B att ta det vidare till tingsrätten, där utgången inte kan förutspås. Mitt tips är därför att ta hjälp av Blocket i första hand.

Önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare