FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/11/2015

Skattskyldig i Sverige efter att ha varit bosatt utomlands

Om jag uppfyller kriterier för SINK ,endast fritidsbostad i Sverige etc,Skriver ut oss ,fru och jag på fem år.Blivande pensionärer med god tjänstepension. Återskrivning till Sverige efter denna tid,problem eller formalia?? MVH Thailandboende

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fundering handlar om skattskyldighet i Sverige. Detta regleras huvudsakligen i Inkomstskattelagen (IL) men också i andra lagar såsom Lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).

Enligt huvudregeln, 3:3 IL, är man obegränsat skatteskyldig i Sverige om man 1) bor i Sverige, 2) stadigvarande vistas i Sverige eller 3) om man har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har bott här. Man är då skatteskyldig i Sverige enligt inkomstskattelagens regler för alla sina inkomster både från Sverige och från utlandet, se 3:8 IL.

Om man inte uppfyller något av kriterierna för att bedömas som obegränsat skatteskyldig enligt IL, kan man ändå bli skatteskyldig i Sverige för vissa inkomster. Exempelvis för sådana inkomster som räknas upp i SINK, se 3§ SINK och 5§ SINK.

Om man därefter flyttar tillbaka till Sverige uppfyller man återigen kriterierna för att anses som ”obegränsat skatteskyldig” och man beskattas då återigen enligt IL:s regler.

Frågan om en viss inkomst skall hänföras till den period som man är obegränsat skatteskyldig eller inte avgörs genom att inkomsten skall beskattas när den är disponibel, detta följer av praxis. Exempelvis: Om du flyttar tillbaka till Sverige den 1 maj, kommer alla inkomster som du får efter den 1 maj att beskattas enligt IL:s regler. Detta skall inte innebära några problem utan du kommer endast behöva ha viss kommunikation med skatteverket.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare