FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/12/2022

Skatterättsliga konsekvenser av att ge bort en fastighet

Jag funderar på att ge min son en mindre villa. Min sonhustru (de var ej gifta då) ärvde villan efter sin mor. Senare skrevs villan över på min son (de var sambos då). Sonen flyttare senare utomlands och blev då rådd att skriva över villan på mig. Sonen bor nu i Sverige Jag undrar hur det skattemässiga ser ut.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka skattemässiga konsekvenser som inträder om du ger bort en mindre villa som du fått tidigare fått av din son och hans hustru när de flyttade utomlands.

Din fråga aktualiserar inkomstskattelagen som förkortas IL.

Gåvor är skattefria enligt inkomstskattelagen:

Det kommer inte att inträffa några skattemässiga konsekvenser för dig när du ger bort huset till din son. Gåvor är nämligen skattefria enligt 8 kap. 2 § IL, gåvan behöver ej tas upp till beskattning för mottagaren och du behöver inte betala någon skatt. Enligt 44 kap. 21 § IL kommer din son att inträda i din skattemässiga situation.

Krav på gåvan:

För att gåvan ska vara skattefri krävs det att det är en frivillig förmögenhetsöverföring och att givaren har en gåvoavsikt, det innebär att ingen ersättning får ges för gåvan.

Du kan kontakta Lawline:

Lawline erbjuder flera tjänster till fast pris, bland annat kan vi upprätta ett gåvobrev till fastighet, jag lämnar länken till tjänsten nedan.

https://lawline.se/product/kopeavtal-eller-gavobrev-fastighet-bostadsratt

För att sammanfatta din fråga:

Du kommer inte att behöva betala skatt ifall du ger bort fastigheten som gåva till din son så länge gåvokriterierna är uppfyllda, då gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § IL.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare