FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/10/2014

Skattemässig hantering av dricks

Kan arbetsgivaren bestämma över min dricks,  jobbar på en restaurang?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Dricks är att betrakta så som en gåva från gäst eller kund. Det finns idag inga direkta rättsliga regleringar gällande hur dricks ska hanteras. Frågan ligger även utanför det område som Hotell- och restaurangfacket agerar inom. Hur dricksen ska fördelas på arbetsplatsen kommer således att bestämmas av arbetskollegorna. Det är dock vanligt att arbetsgivaren har åsikter om hur dricks ska samlas in och fördelas mellan de anställda. Här kan sägas att det inte finns någon rättslig reglering som ger stöd för att arbetsgivaren ska ha bestämmanderätten gällande dricksen.

De regleringar som man ska tänka på och beakta gällande dricks är de skattemässiga. Enligt Skatteverket gäller att om arbetsgivaren bestämmer över och förvaltar de pengar som kommer in genom dricks ska dessa tas upp så som intäkt hos företaget och därmed deklareras och beskattas. Bestämmer arbetsgivaren hur fördelningen ska ske kan detta i Skatteverkets ögon således innebära att dricksen är att betrakta så som lön. I en sådan situation är arbetsgivaren skyldig att beskatta dricksen samt betala sociala avgifter, likt fallet för annan lön till arbetstagaren.

Det ska även tilläggas att oavsett om det är arbetsgivaren eller arbetstagarna som har beslutat om hur dricksen ska fördelas på arbetsplatsen är arbetstagaren skyldig att uppta dricksen i inkomstslaget tjänst när det är dags för deklaration.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare