Skattekonsekvenser vid gåva av fastighet.

Hej! Min mamma vill ge mig ett hus i gåva men jag är orolig att jag kommer få stora skattebekymmer av detta. Hu funkar det med skatt på gåvor och hus som jag får.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan kommer jag reda ut vad som gäller skattemässigt när fastigheter ges som gåva.

Skattemässiga konsekvenser vid överlåtelse av fastighet
I samband med överlåtelse av fastighet uppkommer olika frågor om skatt. Den till beloppet största brukar vara kapitalvinstskatten. Den beräknas på vinsten från anskaffningsvärde till försäljningsvärde. Kapitalvinstskatten för privatbostäder är 22/30 av 30 % av vinsten = kort sagt 22 %. Kapitalvinst tas upp i deklarationen för den som säljer sin bostad. För den som övertar en fastighet tillkommer kostnad för ansökan om lagfart, kostnaden består dels i en expeditionsavgift dels i en stämpelskatt som beräknas på värdet av överlåtelsen.

Om fastighet ges som gåva kommer gåvogivaren inte betala någon kapitalvinstskatt, däremot kommer gåvomottagaren vid en eventuell försäljning få beräkna sin kapitalvinst på den ursprunglige gåvogivarens anskaffningsvärde – mottagaren inträder i givarens skattemässiga situation (44 kap. 21 § Inkomstskattelag [IL]). Sedan en tid har vi inte någon gåvoskatt i Sverige, värdet på gåvan kommer därför inte behöva beskattas (8 kap. 2 § IL). Det innebär att om gåvomottagaren säljer fastigheten om 30 år kommer kapitalvinsten och således kapitalvinstskatten beräknas från givarens anskaffningsvärde, obs att vissa avdrag får göras för förbättringskostnader, mäklararvoden etc.

Ibland ges bara en del av en fastighet som gåva, den andra delen betalar mottagaren för. Detta kallas överlåtelse till underpris. Detta medför olika skattemässiga konsekvenser beroende på storleken på den andel där köpeskilling erlagts.

Vid överlåtelse till underpris kommer vad gäller kapitalvinstskatten finnas två utfall:
Om överlåtelsen sker till pris som är under taxeringsvärdet övergår skattesituationen på den part som tar över fastigheten precis som vid gåvor.Om överlåtelser sker till pris som är över taxeringspriset ska gåvogivaren betala kapitalvinstskatten vid överlåtelse.

Vad gäller stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheten kommer stämpelskatt inte tas ut om överlåtelsen sker mot vederlag som är under 85 % av taxeringsvärdet, för överlåtelse till högre pris än 85 % av taxeringsvärdet kommer stämpelskatt utgå. Observera att för alla former av överlåtelse kommer vid ansökan om lagfart expeditionsavgift tillkomma, oavsett om stämpelskatt tas ut eller inte. För närvarande är expeditionsavgiften 825 kr.

Sammanfattningsvis gäller alltså att du inte kommer behöva betala någon gåvoskatt. Du kommer inte heller, under förutsättning att det är en renodlad gåva utan något vederlag, betala någon stämpelskatt. Din mor kommer inte heller betala någon kapitalvinstskatt. När du mottagit gåvan har du inträtt i din mors skattemässiga situation, du kommer alltså betala skatt vid en eventuell försäljning på vinsten som baseras på vad din mor köpt fastigheten för.

Hoppas du fick svar på din fråga. Välkommen att kontakta oss igen.

Gott nytt år.
Med vänlig hälsning

Jakob JohanssonRådgivare