Skattekonsekvenser vid försäljning

Vår dotter har flyttat till annan stad för att studera och tänker fortsätta bo där. Hon äger bostadsrätt i attraktivt område men kan ej sälja och köpa ny lägenhet på ny ort då banken inte ger lån till studerande. Bostadsrätten har ökat i värde med ca 500 000:-. Om vi kan köpa en lägenhet på den nya orten till ett värde som motsvarar det hon skulle få ut vid försäljning och att vi använder varandras lägenheter fram tills att hon studerat klart. Kan vi då efter 2 år byta lägenheter genom gåva eller liknande förutsatt att bostadsrättsföreningarna tillåter detta. Vad får det för skattekonsekvenser

Lawline svarar

Hej,

Ni kommer att få göra en kapitalvinstbeskattning på värdeökningen den dagen som lägenheten säljs.

Vad gäller gåvobeskattningen beror det på hur situationen ser ut då försäljningen sker. Det är möjligt att gåvoskatten kommer att finnas om två år. Det är därför inte bra att skjuta upp detta och hoppas på att situationen ser ut som den gör idag då det inte finns någon gåvoskatt.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare